De kracht van Storytelling

Storytelling VAZZ

De kracht van Storytelling

Het vertellen van verhalen en het delen van ervaringen is van alle tijden. In de pré historie was de Cro-Magnonmens de eerste die zijn omgeving vastlegde door middel van grottekeningen. In latere tijden ontwikkelde dit in het schriftelijk vastleggen van oorlogen, ontdekkingen en andere ontwikkelingen. Eigenlijk zijn de tijden niet veel veranderd. Het vertellen van verhalen gebeurd nog iedere dag, maar de manier waarop veranderd constant.

Storytelling: een korte introductie

Om mensen te kunnen enthousiasmeren voor een interessant toekomstbeeld moet je hen eerst kunnen inspireren. Dit doe je door een verhaal te vertellen, en dan voornamelijk waarom dat verhaal zo belangrijk is voor hen. De inspirerende en methodische wijze van het vertellen van verhalen wordt storytelling genoemd. Mits op de juiste manier uitgevoerd, is het gebruik maken van storytelling een krachtig middel, zowel privé als zakelijk.

De overtuigende kracht van storytelling

Storytelling stelt je in staat om ontwikkelingen en gebeurtenissen te ordenen. Het geeft mensen de mogelijkheid zich te identificeren met jouw verhaal, en daarmee jouw merk. Naast het ordenen van gebeurtenissen zorgt het ook voor verbinding. Tussen jezelf en de werknemers, maar ook tussen de werknemers onderling.

Door niet alleen op de ratio, maar ook op het gevoel te richten, krijgen mensen meer houvast in onzekere tijden. De emoties die worden opgeroepen wanneer een verhaal inspirerend wordt verteld zorgen ervoor dat het verhaal beter blijft hangen. Men voelt zich persoonlijker aangesproken en dit maakt dat ze sneller geneigd zijn een nieuwe richting in te slaan.

Storytelling in de zakelijke wereld

Door vanuit een marketingoogpunt naar jouw verhaal te kijken, kun je deze inzetten als een krachtig stuk gereedschap binnen jouw organisatie. Vertel je een verhaal goed, dan klinkt dit overal door. Van corporate naar productniveau, iedereen zal jouw verhaal kennen.

Storytelling kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Zo bevorderd het de connectiviteit en wekt het meer openheid op. Ook voor het aantrekken van (de juiste) klanten is storytelling een handige methode. Uit onderzoek is gebleken dat mensen zich graag identificeren met iets dat groter is dan henzelf. En wanneer je de klant een emotionele beleving mee kan geven door middel van storytelling is deze sneller geneigd jouw merk te onthouden.

Storytelling voor VAZZ

Ons verhaal begint in 2015, ontstaan vanuit ons moederbedrijf Alembo. Sindsdien ondersteunen wij met veel plezier grote en kleine ondernemers. Wij begrijpen als geen ander dat je niet alles alleen kan doen. Ook begrijpen wij dat de klassieke assistent niet past bij de dynamische wereld die het internet heeft gecreëerd. Tegenwoordig ben je overal ter wereld bereikbaar en hoef je niet meer fysiek met elkaar aan tafel te zitten. Ook de werktijden zijn veranderd. Als zelfstandig ondernemer is de 9 tot 5 niet aan jou besteed. Hoe fijn is het dan als iemand jou kan helpen de dagelijkse beslommeringen snel en efficiënt weg te werken! Wij willen het jou graag gemakkelijk maken, zodat jij bezig kan zijn met hetgeen wat jou inspireert.

En wat nog meer?

Wij willen jou niet alleen helpen met de dagelijkse zakelijke bezigheden, ook kunnen we je ondersteunen met taken die je niet 1,2,3 zou bedenken bij een Virtuele Assistent. Zo zijn we ook inzetbaar op het gebied van de website bijhouden, het updaten van de social media kanalen of het uitvoeren van een concurrentie onderzoek. We verwachten natuurlijk niet dat je dit gelijk weet, daarom vertellen we dit graag. Onder andere door verschillende blogs te schrijven, whitepapers te formuleren en door ons verhaal te delen op social media.