Effectief met tijd om gaan, dus ook effectief slapen?

Effectief met tijd om gaan, dus ook effectief slapen?

Iedereen probeert effectief met zijn tijd om te gaan, maar kan slapen ook effectiever?

Kantoor dicht bij huis om de reistijd te verlagen, werk uitbesteden aan een extern bedrijf om zelf meer tijd over te houden om creatief te werk te gaan…. Of misschien juist een excuus bedenken om niet op de koffie te gaan bij de schoonfamilie. Iedereen wil efficiënt met tijd om gaan, maar toch “verlies” je al snel 8 uur per dag aan slaap. Kan dit niet effectiever?

Hoeveel slaap heb jij nou eigenlijk nodig?

Hoeveel slaap een persoon nodig heeft, is voor iedereen anders. Via slaapinfo.nl  is er een duidelijke lijst te vinden hoeveel slaap iemand ongeveer nodig hebt, gebaseerd op leeftijd. Voor de gemiddelde volwassen persoon ligt dit op 7-8 uur per dag. Hierbij wordt aangegeven dat het gemiddeld ongeveer een kwartiertje duurt voor je in slaap valt. Ook wordt een gemiddeld persoon 1 of 2 keer wakker in de nacht, de wekker 8,5 uur zetten nadat je wil gaan slapen is dus geen slecht idee!

Te weinig slaap gehad? Dit kunnen de gevolgen zijn

Je verwacht vast al dat het krijgen van te weinig slaap, naast het hebben van meer tijd voor andere dingen, geen goede gevolgen zal hebben. Maar wat kunnen de slechte gevolgen dan zijn?

Van de hele waslijst waar je last van kunt krijgen, hebben we een aantal geselecteerd:

  • Minder creatief! Iemand die minder slaapt heeft daardoor ook minder rust in het hoofd, hierdoor kan het concentreren lastiger zijn, waardoor je ook minder creatief bent.
  • Negatieve emoties kunnen vrijkomen, hierdoor kun je ervaren dat je extra chagrijnig bent na een avond slecht slapen. Naast de slechte buien ben je (ondanks dat je dit misschien niet zo snel merkt) ook slechter in het maken van keuzes. Dit komt doordat het brein niet op volle kracht mee werkt. Een ander gevolg van de negatieve emoties is dat je ook depressief kunt worden na langdurig slaapgebrek.
  • Naast de emotionele schade kan er ook fysiek het één en ander veranderen. Uit onderzoeken blijkt dat te kort slapen je hormonen in de war kan brengen. Hierdoor is het moeilijker voor het lichaam te weten of je nu vol zit (leptine) of dat je juist honger hebt (dit hormoon heet: grehline). Hier bovenop kunnen er ook nog eens emotionele eetbuien ontstaan. Het gevolg hiervan is dat chronisch slaaptekort ook tot overgewicht kan leiden. Ook is een slaaptekort funest voor de huid, deze wordt vrij droog en in sommige gevallen kan er een vorm van acne optreden.

Kortom, een gebrek aan slaap heeft vervelende bijwerkingen. Reden te meer om hier voldoende aandacht aan te besteden.

Hoe kan ik dan “effectief” slapen?

Effectiever slapen begint natuurlijk bij het in slaap vallen. Er zijn veel verschillende tips en ideeën waardoor je beter kan slapen. Kijk hier voor een complete lijst. Wat we willen meegeven als tip om in ieder geval een actieve levensstijl aan te houden. Door overdag meer beweging te hebben (zoals wandelen, yoga of sporten), zal je ’s avonds beter en makkelijker slapen. Het aanhouden van een bepaald ritme is daarbij vrij belangrijk. Vaste slaaptijden en eventueel een ritueel voor het slapen gaan (hond uitlaten, daarna een half uurtje een boek lezen en de tanden poetsen bijvoorbeeld) zullen ervoor zorgen dat je makkelijker in slaap valt.

Okay, het in slaap vallen lukt, wat nu? Het eerder genoemde “actieve levensstijl aanhouden” zorgt er ook voor dat je dieper kan slapen. Hierbij kan je ook nog extra mineralen innemen. Wat hier vaak mee in verband gebracht wordt is “melatonine” dit is een hormoon wat het lichaam zelf aanmaakt. Dit zorgt voor een slaapritme, deze melatonine tabletten zou je kunnen innemen bij slapeloosheid. Echter is dit niet het enige wat je zou kunnen gebruiken. Magnesium is ook een mineraal wat goed helpt bij het in slaap vallen. Dit mineraal zorgt ervoor dat je (voornamelijk door het verlagen van je stressniveau) makkelijker in slaap valt en ook dieper slaapt. Dit combineren met 1 of twee uur bewegen op een dag is zeker een aanrader! Voor meer informatie over het effect van magnesium klik hier.

Conclusie

Door beter te slapen en makkelijker in slaap te vallen, verlies jij niet alleen minder tijd, maar kan jij ook effectiever te werk gaan overdag en voel je je fitter. Het is dus zeker de moeite waard om dit uit te proberen!