Hoe voorkom je stress klachten?

Hoe voorkom je stressklachten?

Hoe voorkom je stress klachten?

We zien het veel om ons heen; collega’s, vrienden en familie die aangeven stress te ervaren tijdens- of door hun werk. Ons leven slibt steeds meer dicht, de combinatie van het runnen van een gezin, drukte op het werk en ook nog de wens om sociaal deel te nemen aan de maatschappij eist zijn tol.

Niet iets om vrolijk van te worden, zeker wanneer we kijken naar de exponentieel toenemende burnouts op de werkvloer. Werkstress neemt al jaren toe en is beroepsziekte nummer 1. Bijna 1,3 miljoen werknemers kampen met burnoutklachten. De jaarlijkse kosten van een burnout voor werkgevers lopen op tot circa 2,8 miljard euro (bron TNO). Waarbij de gemiddelde verzuimduur bij een burn-out 9 maanden is. Een zorgwekkende ontwikkeling. Eén derde van de mensen in de ziektewet hebben zich ziek gemeld door werkstress en werkdruk. 

Daarbij neemt het aantal burnout en overspannenheid klachten bij vrouwen gestaag toe en hebben zij het gevoel altijd ‘aan te staan en dat alles nooit af komt’. Stressgerelateerde klachten komen 1,5 keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen als reden voor ziekmelding. Vrouwen ervaren stress door verschillende omstandigheden, dit kan werkgerelateerd zijn: vrouwen hebben een hogere baanonzekerheid zoals flexcontracten of lager betaalde banen dan mannen. Of ze werken in banen met een hoge werkdruk met weinig autonomie zoals in de zorg of in het onderwijs, waardoor stress op de loer ligt. Tenslotte ervaren vrouwen de combinatie van zorg voor de kinderen thuis, werk en andere privé zaken als stressvol, waar alle ballen omhoog gehouden moeten worden en over het algemeen de meeste zorgtaken bij vrouwen liggen.

Balans vinden en bewaren; hoe doe je dat?

Elke dag is het weer hollen en ‘geleefd worden’ waar het stellen van grenzen behoorlijk op de proef wordt gesteld.  Hoe bewaar je de balans in jouw drukke bestaan en is het mogelijk om minder druk en stress klachten te ervaren? En nog beter; hoe voorkom je dit?

Probeer perfectionisme te laten varen

Het gaat vaak zoals het gaat en dat is al helemaal niet perfect. Het leren loslaten van de verwachting van jezelf dat alles perfect moet lopen is de eerste stap in het leren omgaan met stress.

Maak helder wat voor stress je ervaart op je werk

Doe dit samen met iemand die je vertrouwt. Vaak is het probleem een combinatie van tijdsdruk, te veel werk, onduidelijkheid over je functie, wie is waar verantwoordelijk voor of te weinig steun en autonomie. 

Ga het gesprek aan met jouw werkgever

Wees niet bang om aan de bel te trekken bij je werkgever als het niet goed gaat. Neem hierin verantwoordelijkheid en ga het gesprek aan!

Luister goed naar jezelf en jouw intuïtie

Leer beter naar jouw lichaam en geest te luisteren door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen, te wandelen, creatief bezig te zijn, yoga of meditatie te doen en voel zo beter aan waar je blij van wordt en waar jouw grenzen liggen. Leer deze tijdig en duidelijk aan te geven bij anderen en stel realistische verwachtingen bij jezelf en anderen. Als je moeite hebt met ‘nee’ zeggen en graag aardig gevonden wil worden overweeg dan eens om in gesprek te gaan met een coach die kan helpen om ingesleten gedragspatronen inzichtelijk te maken en hoe je dit kunt veranderen.

Maak helder op welke vlakken je onbalans ervaart in je leven

Vraag hierbij hulp als dat fijner is. Is het te weinig slaap, te weinig vrije tijd of sport, ongebalanceerde voeding, te veel verplichtingen, te veel verantwoordelijkheden op het werk, te veel zorgtaken thuis en geen goede onderlinge taakverdeling of wat anders? In de ideale situatie wat zou je dan het liefste willen? Welke stap is het makkelijkste om te veranderen en wat is hiervoor nodig? Welke dingen geven je energie?

Ga tijdig naar de huisarts als je last krijgt van klachten zoals niet kunnen slapen, concentratieproblemen, onrustige hartslag etc.

Hij of zij kan jou helpen wat het beste is om de stress te verminderen. Of ga  naar de bedrijfsarts, want je kan wel willen maar op een gegeven moment is het veel wijzer om tijdelijk niet te werken of een stapje terug te zetten.

Last, but certainly not least: Praten, praten, praten

Praat met vrienden, je partner, wees niet bang dat je faalt als het even niet gaat. Praten lucht op en je krijgt helderder wat er speelt. Als je niet zo’n prater bent, probeer het eens op te schrijven, van je afschrijven doet wonderen. 

Chronische stress kan de hersenstructuur beïnvloeden, waardoor je hersenen letterlijk in grootte kunnen krimpen en je last kunt krijgen van allerlei bijverschijnselen zoals concentratieverlies, moeite met leren en onthouden, angstiger wordt en last krijgt van depressies. Hoe dit werk kun je hier bekijken in How stress affects your brain (TEDEd). Meditatie en sport helpen aanzienlijk om stress en dus de hersenen weer positief te beïnvloeden.

Uit onderzoek blijkt dat werkgevers vaak te laat in actie komen of dat er niets wordt gedaan wanneer vrouwen hun klachten met de werkgever bespreken (60% van de vrouwen ervaart dit). Als werkgever kun je een stevig fundament leggen voor preventie. 

Wat kunnen werkgevers doen om werkstress bij werknemers te verminderen en welke ondersteuning kan er geboden worden? 

Happy wife, happy life is een gevleugelde uitspraak. Op de werkvloer is dit niet anders, met een kleine aanpassingen: happy employee, happy company. Gelukkige werknemers leveren nu eenmaal winst op. Zo zijn zij doorgaans minder vaak ziek, hebben een kleinere kans op een  burn-out, productiever, loyaler, creatiever en meer betrokken bij de organisatie. Wat kunnen werkgevers doen om hun team gelukkig te maken en te houden?

Houd een vinger aan de pols

Inventariseer tijdig hoe het met uw medewerkers gaat en hoe het is gesteld met hun werkplezier/werkgeluk. Creëer een veilige omgeving waar met vertrouwen en respect wordt omgegaan met de medewerkers en ruimte is om zelf initiatief te tonen voor constructieve gesprekken over de werkdruk.

Iemands welzijn op de werkvloer wordt ook beïnvloed door privézaken en andersom. Het is dan ook van belang te achterhalen waar de stress vandaan komt en geef medewerkers de ruimte ook over hun privéleven openheid te geven. Op deze manier is het ook te achterhalen of stressgerelateerde problemen individueel of structureel zijn binnen de organisatie zodat een passende oplossing kan worden gevonden.

Zorg voor structurele oplossingen

Nog belangrijker dan de oplossingen die worden geboden is dat deze structureel kunnen worden doorgevoerd en ook echt passen bij de uitdagingen van de werknemer. Oplossingen kunnen verschillen van aard; van een regelmatig (informeel) gesprek tot intensievere begeleiding tijdens een werktraject of het wijzigen van targets of beoordelingsmethoden.

Stress verlichten, outsourcing biedt de oplossing!

Stress verlichten door werk te delegeren of niet alles zelf doen? Al eens nagedacht of outsourcen iets voor jou is? Bijvoorbeeld door een VA in te zetten voor taken waar je niet aan toe komt of geen zin in hebt. Of bestaande werkprocessen uitbesteden die arbeidsintensief en repeterend zijn, zodat je personeel taken kan doen die uitdagender zijn of direct bijdragen aan omzetverhoging? Check de vele mogelijkheden op www.vazz.nl