Ondernemer Eduard de Boer reputatiecoaching.nl in ‘the spotlight’

Ondernemer Eduard de Boer reputatiecoaching.nl in ‘the spotlight’

Vazz in gesprek met Eduard de Boer over zijn bedrijf Reputatiecoaching. Eduard de Boer is reputatiecoach en houdt zich bezig met het verbeteren van de online reputatie en vindbaarheid van bedrijven. Eduard doet niks aan marketing of advertenties. ‘De klanten weten me door mijn podcasts goed te vinden’zegt hij.

Wat is dat reputatiecoaching?

Simpel gezegd zorgt Eduard ervoor dat klanten beter vindbaar worden op het internet. Hierbij richt hij zich op de online vindbaarheid, zichtbaarheid en reputatie van bedrijven. Betere vindbaarheid en online reputatie levert meer klanten op. Als je goed vindbaar bent, maar je online reviews zijn slecht, dan kan dat zeer schadelijk zijn. Uitdaging is om zowel goed vindbaar en zichtbaar te zijn met goede reviews. Eduard helpt bedrijven middels een Online Reputatie Scan om de vindbaarheid en reputatie in kaart te brengen. Daarbij geeft hij advies om deze te verbeteren met een duidelijk plan en te volgen stappen. Eduard maakt podcasts over Reputatiecoaching en heeft er meer dan 160 uitgebracht. Hij schrijft blogs, onder andere over de inhoud van zijn podcasts en biedt de mogelijkheid om de podcasts direct live te beluisteren op zijn site. Google neemt de trefwoorden uit de blog mee in de zoekresultaten, waardoor hij goed gevonden wordt.

Wat is Podcasting?

Podcasting is een soort radio-uitzending op het internet, die je blijvend online kunt beluisteren waar en wanneer je wil. Het aspect dat je alle onderwerpen wanneer dan ook kunt beluisteren, is uniek. Voordat je een podcast beluistert, abonneer je je via een app op je smartphone of tablet. Een podcast duurt om en nabij 20 tot 30 minuten en dat is niet voor niets. De gemiddelde reistijd van woon-werkverkeer is 27 minuten. Iemand die zich op een podcast abonneert, kan deze dan precies tijdens woon-werkverkeer beluisteren.

Meer online reviews verzamelen

Meer dan 80% van de mensen kijkt eerst naar de online reviews, voordat ze overgaan tot het kopen van een product of het afnemen van een dienst. De ondernemer van nu onderschat soms het belang van recensies, zegt Eduard. Hij verwacht dat bedrijven binnen nu en 5 jaar steeds meer worden afgerekend of geselecteerd op basis van wat anderen vinden of schrijven op het internet. Als ondernemingen hier niet tijdig mee aan de slag gaan, dan loop je blijvend achter t.o.v. je concurrenten.

Hoe kun je het beste reviews verzamelen?

1 Verzamel reviews op meerdere platformen. Begin bijvoorbeeld Google om recensies te verzamelen, met meer dan 5 reviews verschijnen er sterretjes in Google wat positief is voor de zoekresultaten en reputatie van je bedrijf.

2 Verzamel ook wat recensies op Facebook.

3 Verzamel recensies op andere platformen specifiek voor jouw dienstverlening bv. een tandartsenplatform.

4 Maak gebruik van commerciële diensten om reviews te verzamelen zoals: klantenvertellen, reviewspot of de The Feedback Company.

5 Doe meer met je reviews dan alleen op je website zetten. Verwerk reviews bijvoorbeeld in review-video’s. Dit is goed voor je resultaten in Google.

Eduard over Vazz

Eduard: ‘Een tijd geleden liep ik tegen teveel werkzaamheden aan en had ik te weinig tijd. Zo kwam ik bij Vazz terecht. Na wat contact gehad te hebben, werden de werkzaamheden snel opgepakt. Het bevalt hartstikke goed’. Eduard besteedt het liefste taken uit, die herhaaldelijk terugkomen waar veel tijd in gaat zitten. Deze klussen zijn bv. het overzetten van al zijn podcasts naar een ander audioplatform, het controleren en selecteren van e-mails en het voeren van de boekhouding. Zo houdt hij meer tijd over voor belangrijke werkzaamheden, die direct geld opleveren. Enkele tips die Eduard wil meegeven zijn: een goede voorbereiding en begeleiding, is cruciaal voor een succesvolle samenwerking. De VA kan niet in jouw hoofd kijken! Verwacht dit ook niet van haar. Maak heldere instructies en stem tussentijds af.