Onze tips over samenwerken met je assistent op afstand

tips hoe samenwerken met je online assistent

Onze tips over samenwerken met je assistent op afstand

Wat is belangrijk in de samenwerking met je assistent op afstand? Lees hier onze tips!

  1. Het is belangrijk van te voren te weten wat voor type online assistent je zoekt. bv. Wat voor persoonlijkheid? Iemand die heel precies is? Snel? Opdrachten volgt of achter ‘je broek aan zit’? Meedenkt? Specialisme heeft? Met andere woorden denk goed na over wat je wilt!
  2. Voor een virtuele assistent is het handig om te weten waarom je besluit om het werk uit te besteden, zo weet de assistent wat je van haar/hem verwacht.
  3. Voor een goede samenwerking is het prettig dat je transparant bent over keuzes, doelen en ontwikkelingen die er spelen binnen jouw bedrijf en aangeeft welke rol of bevoegdheden de VA daarin heeft.
  4. Wees geduldig en maak tijd vrij om je VA goed in te werken. Dit kan bijvoorbeeld door een video te maken van het werk of een werkinstructie op papier. Overleg welke taken deadlines hebben, of dagelijks rond een bepaald tijdstip gecheckt moeten worden. Omdat de Virtuele Assistent ook voor andere klanten werkt is dit erg handig om te weten. Bepaal daarom samen de werkplanning en blijf helder over verwachtingen.
  5. Check bij je online assistent of alles goed begrepen is en doe een kleine test om dit te toetsen. Zo kun je goed zien of de taak naar behoren verloopt of dat er nog wat extra moet worden uitgelegd.
  6. Omdat je intensief met elkaar gaat samenwerken is het erg belangrijk om een leuke band met elkaar op te bouwen. Dit schept vertrouwen en maakt de samenwerking een stuk gemakkelijker. Wees eerlijk en open naar elkaar toe en durf feedback te geven wat prettig en niet prettig voor jou werkt. Zo bouw je een fijne gelijkwaardige samenwerking op.
  7. Spreek vaste momenten af wanneer je met elkaar overlegt of afstemt. Spreek ook af hoe je het liefste bereikbaar bent voor vragen bv. Slack, Whatsapp of bellen / mailen.