Het positieve effect van sporten op jouw brein

Het positieve effect van sporten op jouw brein

Waarom het zo belangrijk is om jouw lichaam én geest getraind te houden

Je herkent het wel: hijgend de tram instappen na 10 meter te hebben gerend. Misschien had je tòch met die collega mee moeten gaan hardlopen, om in het vervolg niet meer zwetend op je werk aan te komen. Maar dit is niet de enige reden om te sporten. Door regelmatig je lijf goed te laten bewegen maakt je lichaam verschillende stoffen aan die ervoor zorgen dat je je niet alleen fitter voelt, maar die ook een positief effect hebben op jouw leer- en prestatievermogen.

Welk effect heeft sporten op de hersenen?

Door te sporten ontstaat er een betere doorbloeding in je lijf. Er wordt meer zuurstof naar je hersenen gepompt die hierdoor beter gaan werken. Ook wordt het beloningssysteem van jouw lichaam aangezet. Deze zorgt voor de aanmaak van verschillende neurotransmitters die ervoor zorgen dat het brein beter gaat functioneren. Dit geldt met name voor een aantal gebieden in de hersenen die een belangrijke rol spelen bij het nemen van initiatief, gemotiveerd zijn en soortgelijke zaken.

De toename van neurotransmitters

Door sporten vindt er een toename plaats van diverse neurotransmitters, waaronder endorfine, dopamine en serotonine.
Endorfine staat bekend als het snelst werkende anti-stress hormoon. Deze zorgt er binnen een minuut voor dat de stressreactie wordt stilgelegd. Door sporten ervaar je dus minder stress.

Dopamine heeft een positief effect op het humeur en gevoelens van welbehagen en zorgt ervoor dat het vermogen om te concentreren toeneemt. Het heeft alles te maken met motivatie en aandacht. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de dopamine opslag in de hersenen verhoogt en dat de dopaminereceptoren in het beloningscentrum van het brein worden geactiveerd. Dit zorgt voor een bevredigend gevoel wanneer je iets hebt gepresteerd.

Het gehalte van serotonine neemt ook toe door sporten. Dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het speelt een grote rol in het regelen van het humeur, de impulscontrole en het zelfvertrouwen. Door cortisol te neutraliseren speelt het ook een grote rol in het voorkomen van stress. Ook heeft serotonine een grote invloed op de celverbindingen in het hersenschors en de hippocampus. De hippocampus is een onderdeel van de hersenen die vooral betrokken is bij het opslaan van nieuwe herinneringen die betrekking hebben op bepaalde feiten of gebeurtenissen. Wanneer de hippocampus beter presteert heeft dit dus een positief effect op de leercapaciteit.

Beter slapen door sporten

Naast het beter kunnen functioneren, werkt sporten en lichamelijke beweging ook positief op de slaap. Het blijkt namelijk dat je door sporten niet alleen sneller, maar ook dieper in slaap valt. De volgende dag word je fris en uitgerust wakker, waardoor je er weer goed tegenaan kan. Ook ervaren mensen een positief effect op het humeur en houding tegenover uitdagingen wanneer het slaapritme verbeterd.
Sporten vlak voor het slapen gaan heeft weer een tegengesteld effect. Door de aanmaak van dopamine en het stimuleren van de bloedsomloop worden je hersenen actiever. Wanneer je wilt gaan slapen is het de bedoeling dat de hersenen rustiger worden en de prikkels afnemen. Een goed alternatief hiervoor is meditatie of yoga om de dag rustig af te sluiten.

Denksport of fysieke sport?

Naast het trainen van je lichaam moet ook de invloed van het beoefenen van een denksport niet worden onderschat. Ons brein heeft de prachtige capaciteit om te onthouden en zichzelf te blijven verbeteren. Dit stelt ons in staat tot grote prestaties te komen. Echter, onze hersenen hebben hier wel een beetje hulp en oefening bij nodig.

Het beste advies om je hersenen te verbeteren en in vorm te houden is door ze een gevarieerde intellectuele voeding te geven in de vorm van verschillende soorten denksporten. Een aantal voorbeelden zijn: kruiswoordpuzzels, kaartspellen, woordzoekers, computerspellen, sudoku puzzels, dammen, bridgen, schaken, lezen, tekenen en schilderen, en muziek maken. Deze verschillende vormen van braintraining hebben elk een stimulerend effect op een ander deel van het brein waardoor deze in zijn geheel wordt getraind.

Onderschat ook het effect van sociale contacten, voeding en slaap niet. Deze verbeteren het zelfvertrouwen en zelfbewustzijn, zorgen ervoor dat de hersenen met de juiste voedingsstoffen worden gevoed en verbeteren de bloedsomloop.

Maar hoe past al dat sporten in jouw drukke leven?

Dit is waar wij je te hulp schieten! Door jouw tijd beter in te delen en bepaalde taken uit te besteden aan uw Virtuele Assistent houd je meer ruimte over om te gaan bewegen. En laat dat nou precies zijn wat jouw werk- en leerprestaties nog meer verbeterd. Ook kunnen we je helpen met het maken van een dagschema waarin we uiteraard rekening houden met genoeg (denk)sportactiviteiten, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Alleen al een korte wandeling tijdens de lunchpauze of drie keer per week met de fiets naar het werk reizen heeft al een positieve impact op het functioneren van het brein.

Kortom, sporten is goed voor je, bevordert de werk- en leercapaciteiten en zorgt ervoor dat je wakker wordt met een fris en fruitig gevoel. Wij gaan in ieder geval een lekkere wandeling maken gevolgd door een overheerlijk biodynamisch stukje chocoladetaart. We moeten onszelf uiteraard wel belonen voor alle lichamelijke en geestelijke inzet, schijnt ook een positief effect te hebben op het humeur ;).