SEO, hoe werkt het? En hoe haal jij er het meeste uit?

SEO, hoe werkt het? En hoe haal jij er het meeste uit?

Hoe jij, als ondernemer, het meeste uit jouw bedrijf kan halen door gebruik te maken van SEO (search engine optimization).

Je kent het vast wel… Een nieuw koffiezet apparaat nodig? Dan maar Google raadplegen. Vaak is de eerste link die je tegen komt al een goede, voor de zekerheid toch ook maar de tweede en misschien derde link proberen, maar de tweede of derde pagina? Daar komt bijna niemand… Om gevonden worden op Google is het dus de bedoeling om ergens (het liefst bovenaan) de eerste pagina te komen met jouw onderneming. In dit artikel vind je een korte uitleg en de voordelen van SEO;

SEO Betekenis
SEO, ook wel Search Engine Optimization, of in het Nederlands: Zoekmachine-optimalisatie, is in het kort het optimaliseren van jouw website zodat deze vaker wordt gevonden op zoekmachines (zoals Google). Als ondernemer wil jij graag producten verkopen, diensten aanbieden, informatie verzamelen, noem maar op!
Maar om dit voor elkaar te krijgen, moeten de bezoekers eerst op de website komen. Echter is het ervoor zorgen datr er zo veel mogelijk bezoekers op jouw website komen niet alles. Het is belangrijk dat deze bezoekers ook relevante bezoekers zijn.
Stel je voor dat jij bierglazen verkoopt voor grote evenementen, is het niet erg van belang om gevonden te worden door mensen die zoeken naar een fietsenwinkel.

SEO Zoekwoordanalyse
Dit leidt ons naar het eerste onderdeel van SEO, het analyseren van zoekwoorden. Met behulp van “Google adwords” is het eenvoudiger om te vinden, naar welke woorden vaker gezocht wordt. Zo kan je, je vast voorstellen dat er vaker wordt gezocht naar “bierglazen” dan naar “bierglaasjes”.
Het is dus belangrijk om uit te zoeken, naar welke woorden vaak gezocht worden en hier gebruik van te maken.

Liever een lang bezoek, dan twee korte
Er zijn heel veel onderdelen, waarop Google oordeelt welke site op de eerste pagina komt en welke op de vierde. Een van deze onderdelen is de “tevredenheid” van de bezoeker. Helaas (of misschien wel gelukkig) weet Google niet precies hoe blij jij bent met de eerste site die jij bezoekt, tijdens onze zoektocht naar een nieuw koffiezetapparaat.
Wel kan Google dit inschatten, zo houdt Google bijvoorbeeld bij, hoe lang jij op de site bent gebleven. Stel de eerste site die jij bezoekt is van een bedrijf gelegen aan de andere kant van het land die niet aan verzending doet, dan ben jij uiteraard snel weg. Wanneer de bezoeker op jouw site vindt, waar hij naar zoekt, blijft de bezoeker langer op de site. Als deze bezoeker langer op de site blijft, zal Google dit meenemen in de plaatsing van jouw site op dat bepaalde zoekwoord.
Om de bezoeker lang op de site te houden, moet de site er uiteraard ook aantrekkelijk uit zien en moeten de teksten niet te “moeilijk” zijn om te lezen. Dit is bijvoorbeeld te bereiken door stukken tekst op te delen in alinea’s en niet alles in een groot blok aan tekst te zetten.

Zit de site goed in elkaar?
Nu wij de juiste bezoekers lang genoeg op de site hebben, is het eerste gedeelte gelukt! Zoals eerder genoemd heeft Google veel verschillende onderdelen waarop beoordeeld wordt. In dit stukje gaan wij iets dieper in op de teksten op je website. Daar kijkt Google zeer kritisch naar. Het is belangrijk, en er spelen hier veel factoren mee. Omdat er veel tijd en werk in zit om de juiste content helemaal onder de knie te krijgen en ook nog eens toe te passen, zijn er veel mensen die ervoor kiezen om dit uit te besteden. Er zijn ook bedrijven die zich erin specialiseren om de content van jouw website te schrijven volgens de Google richtlijnen. Vazz.nl is een voorbeeld die jou hierbij kan helpen. Door dit uit te besteden kan jij veel tijd over houden voor de andere zaken die spelen rond jouw onderneming.
Daarnaast is het voor de plaatsing op Google belangrijk hoe aangenaam de site is in gebruik. Zo neemt Google de toegankelijkheid via een mobiele telefoon, of zelfs de snelheid van de website mee in de plaatsing. Een investering in een goed in elkaar zittende site is dus zeker het geld/de moeite waard!

Dus… Moet ik het doen?
In een woord: “Ja”. Als jij als ondernemer gevonden wil worden op Google, is SEO van groot belang. Het grote nadeel hiervan is dat het erg veel tijd kost om je hierin te specialiseren.
Misschien is het maken van een eigen website na een tijdje tips te lezen op Google en filmpjes te kijken op Youtube toch wel aardig gelukt, maar het bovenaan komen bij Google is nog een stuk lastiger! Google past de onderdelen waarop beoordeeld wordt ook voortdurend aan, hierdoor is het lastig om altijd up-to-date te blijven in dit gebied. Het uitbesteden van dit werk is dan ook een in de meeste gevallen een zeer goede investering!

Succes met de eerste pagina van Google bereiken met jouw website!!!