Snacks voor het brein

Snacks voor de brain

Snacks voor het brein

Hoe kunnen we het brein gezond houden en het immuunsysteem versterken?

 

Ons brein is een enorm complex orgaan. De hersenen vormen het deel van het centrale zenuwstelsel dat zich in het hoofd bevindt en verwerken dagelijks meer dan 6000 (!) verschillende prikkels. Gezonde hersenen filteren alle prikkels. Belangrijke dingen worden bewust waargenomen en minder belangrijke zaken worden niet waargenomen of verdwijnen naar de achtergrond.

Wanneer de hersenen prikkels niet meer goed kunnen selecteren of wanneer prikkels langzamer dan normaal worden verwerkt, raakt het brein overbelast en kun je geen nieuwe informatie meer opnemen of verwerken.

Dat willen we natuurlijk niet! Gelukkig zijn er verschillende manieren om jouw brein een beetje te ondersteunen. De belangrijkste factor is voldoende slaap. Tijdens de nachtrust hebben de hersenen de tijd om te herstellen en worden er enorme hoeveelheden informatie verwerkt. Meer over een goede nachtrust en de effecten van slaap vind je hier

Het lichaam voorzien van voldoende en ondersteunende voedingsstoffen is een ander essentieel onderdeel in het gezond houden van het brein. Hieronder vind je een lijst met verschillende soorten voedsel die een bewezen positief effect op het brein hebben. Gelukkig zijn ze ook nog eens enorm lekker!

Gezonde snacks voor het brein

 

Bananen 

Bananen zijn een bron van eiwitten, suikers, mineralen en vitamines. Vooral kalium ondersteunt de hersenen.

Blauwe bessen 

Blauwe bessen zitten vol met antioxidanten. Deze zijn met name belangrijk omdat deze de hersenen beschermen tegen vrije radicalen. Ook helpen blauwe bessen de zuurstofstroom naar de hersenen te bevorderen en zitten ze ook nog eens boordevol vitamine C. Dus voel je je ‘snackelicious’? Neem dan een lekker bakje blauwe bessen.

Haver

Haver is een grote bron van vitamine E. Een vitamine dat ons geheugen ondersteunt (iets wat we allemaal wel eens kunnen gebruiken). Deze vind je voornamelijk in volkoren granen, groene bladgroenten, rijst en pompoenpitten. Volkoren granen hebben ook de prettige eigenschap dat ze vol zitten met voedingsvezels. Dit geeft een voller gevoel waar je lang op vooruit kan. Neem bijvoorbeeld een kom havermoutpap als ontbijt met als ‘bes op de taart’ een handje blauwe bessen. Optimale concentratie gegarandeerd!

Avocado

‘Holy guacamoly’ wat vinden wij avocado lekker! Deze prettige vrucht (ja echt) bevat een grote hoeveelheid gezonde vetten. Essentieel voor onze hersenen die pakweg voor 60% uit vetten bestaan, die zo nu en dan moeten worden bijgevuld. Ook stimuleren zij de bloedsomloop en kan het risico op hart- en vaatziekten verlaagd worden door het eten van avocado’s, evenals het cholesterol gehalte.

Noten en zaden

Een handje walnoten is alles wat je nodig hebt om de mentale gezondheid te verbeteren. Deze zitten, net als Haver, vol met vitamine E. Een vitamine die voornamelijk ons geheugen een handje helpt.

Nu zijn het niet alleen walnoten die een positieve bijdrage leveren aan ons mentale gestel. Andere noten en zaden doen het ook goed. Een goed voorbeeld: pompoenpitten. Door de grote hoeveelheid zink die deze pitten bevatten worden onze denkvaardigheden verbeterd. Daarnaast hebben ook chia- en lijnzaden een positief effect op ons brein. Deze zijn voedingsrijk en bevatten een grote hoeveelheid omega-3 vetzuren, vezels en magnesium, die helpen de focus en mentale helderheid te behouden. Eet een eetlepel gebroken lijnzaad (hele lijnzaden kan je lichaam niet verteren) door je yoghurt of salade en you’re good to go!

Spinazie

Niet alleen de spierballen groeien van deze heerlijke groene bladeren, ook de hersenen kunnen er geen genoeg van krijgen! Naast de bekende antioxidanten bevat spinazie vitamine B. Deze helpen de hersenen te beschermen en de focus te bewaren. Ook bevat spinazie foliumzuur wat een positief effect heeft op de mentale helderheid.

Groene thee

Hydrateren, hydrateren, hydrateren. Niet alleen voedsel draagt bij aan een goede concentratie. Drinken is minstens net zo belangrijk! Als je even genoeg hebt van al dat water en je ook vol zit van de koffie is een kopje groene thee een welkome afwisseling. Deze thee bevat meer cafeïne en theïne dan witte of zwarte thee. De theïne zorgt voor een gelijkmatige afgifte van de cafeïne waardoor de ‘kick’ die je soms van koffie voelt kan worden voorkomen (inclusief de ‘inkakker’ die hierop volgt).

Pure chocolade

We saved the best for last. Een lange meeting voor de boeg? Of gewoon trek in een zoetje? Neem een stukje pure chocolade. Pure chocolade bevat namelijk magnesium wat helpt met ontstressen en ook nog eens het humeur verbetert. Ook zit er een klein beetje cafeïne in wat helpt bij het concentreren en alert blijven. Onthoud wel: eet het met mate. Of niet, niemand die het ziet als je thuiswerkt.

Zo, wij nemen nog een lekkere kop groene thee met een stuk pure chocolade. Namens het gehele VAZZ team wensen we jou heel veel succes, gezondheid en eetplezier!