Succesvol in je trainingsbroek

Tips over succesvol thuiswerken

Succesvol in je trainingsbroek

Thuiswerken, voor de één werkt het fantastisch, voor de ander blijft het een uitdaging. Nu we met zijn allen genoodzaakt zijn meer binnen te blijven delen we graag onze beste tips om efficiënt thuis te werken!

Tip 1: Discipline is King

 

Een goed begin is het halve werk

De start van jouw dag bepaalt hoe de rest van de dag verloopt. Wanneer je hier een leuk ritueel van maakt is het minder moeilijk om ‘s ochtends uit bed te komen en te beginnen met de dag. Kleed jezelf aan en sta op alsof je naar je werk gaat. Trek wat leuks aan en ga niet in je huispak zitten. Doe bijvoorbeeld sportschoenen aan, dan loop je fitter en actiever in je huis. Probeer in de ochtend te bewegen om jezelf wakker te schudden. Denk aan rek en strekoefeningen, een korte wandeling, of koud douchen (minder leuk, wel goed voor de weerstand).

Een start ritueel idee: kopje koffie in de tuin. Bedenk daar wat de belangrijkste taken van de dag zijn. Ga hierna pas aan het werk.

Maak gebruik van een planning

Zorg voor een duidelijk overzicht van al jouw taken. Een to-do lijst kan je hierbij al enorm vooruit helpen. Geen fan van papier? Een aantal handige planningstools om te gebruiken zijn:

 

Begin met de belangrijkste taken 

Ongeacht wanneer jij het meest productief bent, ochtend/middag/avond/nacht, probeer altijd te starten met de taken die de meeste energie en focus kosten. Gedurende de dag (of nacht) zakt de concentratie weg waardoor het moeilijker wordt efficiënt te blijven werken.

Te veel tegelijk? Deel de taken op

Deel de taken op in blokken van 25 minuten en neem dan even 5 minuten pauze. Pauzes nemen is SUPER belangrijk. Op deze manier blijf je langer fris en is het makkelijker om langere periodes te concentreren. Je hebt adempauze nodig tussen verschillende taken. Zo sluit je de ene taak af en kun je fris en fruitig aan de nieuwe beginnen.

Kijk ook naar de hoeveelheid taken voor een dag. Een eindeloze to-do lijst werkt op zijn minst gezegd demotiverend. Werk de taken één voor één af, zonder meerdere dingen tegelijk te doen. Door taken echt af te maken creëer je kleine mijlpalen wat een boost geeft aan je zelfvertrouwen. Essentieel voor gemotiveerd thuiswerken.

Efficiënter omgaan met je tijd en minder lange werktijden maken, daar weet Tim Ferriss van de 4 Hour Workweek alles van. Hoe geweldig zou het zijn als je iedere week door effectiever te werken en meer focus aan te brengen, 10 tot 15 uur minder hoeft te werken?

Tip 2: Creëer een comfortabele werkplek

Lekker op de bank met de laptop op schoot klinkt misschien verleidelijk, je rug wordt er niet gelukkiger van. Zorg er daarom voor dat je een goede zitplek hebt, bij voorkeur aan een lege of opgeruimde werkplek. Maak het verder zo comfortabel mogelijk met voldoende eten en drinken (pot thee, kan water, wat snacks) en verzamel alle documenten/benodigdheden die je nodig hebt en leg het binnen handbereik.

Tip 3: Maak gebruik van een veilig VPN verbinding

Een VPN verbinding stelt in staat via een veilige verbinding op afstand te werken. Teamleden kunnen bijvoorbeeld thuis hun werk mail bekijken, documenten openen en andere bedrijfsgerelateerde data veilig bekijken.

Tip 4: Minimaliseer afleiding tijdens het werk

Hoe lastig dit ook klinkt; probeer zo min mogelijk afgeleid te raken. Zet even de telefoon uit, zet een koptelefoon op als je met veel mensen om je heen bent en check de mail niet te vaak. Ook jouw leidinggevende zal begrijpen dat je tijd zonder afleiding nodig hebt om optimaal te kunnen presteren.

Werk je thuis met kinderen om je heen? Maak duidelijke afspraken dat je even niet gestoord wilt worden of experimenteer met teksten/tekens op de deur waaraan de rest van het gezin kan zien dat jij even in de ‘werkstand’ bent. Meer tips over thuiswerken met kinderen vind je in dit blog van relaxtemoeders.nl.

Tip 5: Zorg voor genoeg beweging

Haal zo nu en dan een frisse neus, doe een muziekje op en dans door de kamer, neem een kijkje bij één van de vele insta fitlife accounts voor een huis workout die bij je past. Een leuke, en vooral tijdsbesparende, workoutmethode is de Seven Minute Workout. Deze korte, maar intense manier van trainen doe je gewoon in de woonkamer en na 7 minuten kan je weer verder met de dag. 

Ondanks dat we in deze Coronatijden zoveel mogelijk thuis moeten blijven, is het gelukkig wel mogelijk om een frisse neus te halen. Lekker in de tuin of balkon, of gewoon uit het raam hangen zijn al handige manieren wat frisse lucht naar binnen te krijgen. Maak een wijkwandeling of ga op een rustig moment een ommetje maken in een nabijgelegen bos, park of strand.

Tip 6: Zorg voor een goede bodem

Een auto kan ook niet rijden op een lege tank! Dus: ontbijt goed, leg jouw favoriete snacks klaar en gaan met die banaan! In ons blog ‘Snacks voor het brein’ vertellen we je precies welke snacks het beste werken om het brein te ondersteunen en om de concentratie te behouden.

Tip 7: Samenwerken met collega’s

Ondanks de social distancing maatregelen blijven wij mensen sociale wezens. Gelukkig leven we in een digitaal tijdperk waar we met een druk op de knop toegang hebben tot een uitgebreid assortiment aan contactmogelijkheden. Naast de gebruikelijke wegen zoals bellen, sms’en en whatsappen kunnen we via verschillende videotools elkaar ook nog eens in de ogen aankijken tijdens de lunch. De hashtag ‘#SamenMaarNietAlleen’ vat het mooi samen.

Ook al werk je misschien alleen vanuit huis, je bent altijd verbonden met je collega’s in Nederland of zelfs daarbuiten. Gelukkig bestaat er een breed scala aan tools om op ieder moment van de dag met elkaar in verbinding te kunnen zijn. Lees ons blog over de handigste en meest gebruikte tools.

Tip 8: Maak thuiswerken leuk 

Wellicht een open deur, maar daarom niet minder waar: maak thuiswerken leuk! Spreek een lunchtijd af en eet samen via Microsoft Teams een broodje. Of plan een middagje ‘family time’ in en ga lekker knutselen met de kids. Ook af en toe even helemaal niks doen hoort bij het thuis werken. Je hebt nu de vrijheid om jouw werk te doen op het moment dat je het meest productief bent en wanneer het jou het beste uitkomt. 

Tip 9: Zorg dat je voldoende uitgerust bent, juist als je thuiswerkt

Je zit veel binnen, ziet geen collega’s en gaat niet fysiek naar je werk. Dit kan zorgen voor vermoeidheid en juist slechter slapen. Hoe kan je beter uitrusten en daardoor beter slapen? Het is begrijpelijk dat je in deze onrustige tijd je niet optimaal kan ontspannen. Ook uitlaatkleppen zoals (contact)sporten of oplaadpunten zoals een lekker wijntje in dat gezellige restaurant samen met een vriendengroep vallen weg. Naast voldoende rust is het dus ook van belang om nieuwe oplaadpunten voor jezelf te creëren. Denk hierbij aan veel naar buiten, sporten via online fitness mogelijkheden, samen eten of kletsmomenten via Teams of Google Hangouts. In dit blog vertellen onze VAZZ collega’s jouw meer over de effecten van te weinig slaap en vind je een aantal praktische tips om jouw slaapritme te verbeteren.

Lekker aan de slag

Hopelijk bieden deze tips wat nieuwe inzichten in de wereld van het thuiswerken. Als laatste tip: wees niet te streng voor jezelf. Het is voor iedereen een nieuwe manier van werken en we moeten ons allemaal aanpassen aan de nieuwe situatie.

Namens team VAZZ wensen we je heel veel succes, plezier en vooral gezondheid toe! Voor vragen kun je altijd contact met ons opnemen.