Wat is het effect van SEO en Social media?

SEO en Social Media hoe werkt dit?

Wat is het effect van SEO en Social media?

Iedere ondernemer of MKB bedrijf wil online goed gevonden worden. Maar wist je dat door het actief en op de juiste manier toepassen van Social Media, je ook beter gevonden kunt worden? Het gebruiken van de juiste trefwoorden, Heading tags (in html) en meta teksten op je website zijn bekende manieren van Search Engine Optimization (SEO). Niet alleen op je website, maar ook op social media kun je SEO toepassen. Lees mee met onze partner SocialForYou hoe de waarde van jouw website stijgt door social media in te zetten!

De overeenkomst tussen SEO en social media

In eerste instantie lijken SEO en social media misschien niets met elkaar gemeen te hebben. Dit is echter niet het geval: social media kanalen gebruiken, net als zoekmachines, trefwoorden. Op websites zie je deze trefwoorden terug in de teksten, headings, alt-teksten van afbeeldingen, titels en nog veel meer.

Op social media hebben captions en hashtags deze functie, wat verklaart waarom er binnen Instagram, LinkedIn en Facebook überhaupt op hashtags kan worden gezocht. De platforms meten hiermee welke onderwerpen jij interessant vindt en past jouw tijdlijn hierop aan, zodat je op maat gemaakte content ziet.

Zichtbaarheid creëren via social media

Bereik creëren en een grotere online bereik behalen, zijn de basisdoelen van SEO. Hoewel social media op het eerste oog geen zoekmachine is, zijn bepaalde functies ervan wel zo ingesteld. Op LinkedIn en Facebook kun je bijvoorbeeld specifieke onderwerpen volgen door middel van hashtags, en Instagram heeft zelfs een compleet tabblad voor het ontdekken en zoeken van hashtags. Gebruik je de juiste trefwoorden als hashtags, dan kan jouw doelgroep jouw merk veel makkelijker vinden dan wanneer je die zoekwoorden niet gebruikt.

Het draait niet alleen om de hashtags, maar ook om actief zijn op het platform. Dit creëert waarde voor je doelgroep én je merk:

  • Door middel van Q&A’s en comments kun je de vragen van je doelgroep beantwoorden. Ze zoeken niet voor niets op een bepaalde hashtag, jij hebt de informatie die zij nodig hebben!
  • Door een goede vindbaarheid op social media, word je in combinatie met zichtbaarheid op Google als een geloofwaardiger merk gezien (bron).
  • Social media is ook een goede tool voor doelgroepanalyses: wat je doelgroep graag wil en hoe zij zich gedragen, kan je helpen in het verbeteren van je website, service of product.

Verhoog je positie in Google met social media

 

SEO en Social Media Infographic

Naast het verhogen van je zichtbaarheid op social media zelf, kan actief gebruik van social media kanalen ook je bereik binnen zoekmachines stimuleren. Jouw positie in die zoekmachines wordt vastgesteld door middel van indexeren: hoe meer interessante informatie er van jouw merk geïndexeerd kan worden, hoe hoger je positie. Hierbij wordt de hoeveelheid en het gewicht gemeten van interne weblinks (binnen jouw eigen website) en externe weblinks (van een andere website naar de jouwe, en andersom). Social media URLs zijn ook weblinks, en kunnen dus net zo goed geïndexeerd worden als websites.

Een belangrijke sidenote van dit artikel: het is niet bewezen dat social media direct effect heeft op de ‘page ranking’ regels van Google. Wat wel duidelijk is, is dat social media waarde kan creëren voor SEO, en daarmee indirect toch invloed heeft op je relevantie volgens de zoekmachine. Je kunt bijvoorbeeld waarde creëren door je content of profiel door derden te laten delen.

In andere woorden: post zo veel mogelijk interessante content op social media! Dan delen meer gebruikers het (op en buiten het social media kanaal), en zul jij hoger scoren in Google. Geef hier en daar dus ook een call-to-action aan je volgers om jouw content te delen.

 

 

Beter gevonden worden: SEO en social media do’s en don’ts

Je vindbaarheid op het internet vergroten? Houd deze tips in gedachten:

Wel doen:

  • Stimuleer anderen om jouw posts te delen: dit zorgt voor meer vertrouwen bij de zoekmachines. In dit blog van SocialForYou wordt uitgelegd hoe je jouw content deelbaar en likable maakt!
  • Link van je website naar je social media profielen, en van je social media naar je website. Dit creëert een connectie tussen de twee die zowel voor Google als jouw volgers/bezoekers duidelijk is.

 

Niet doen:

  • Meteen resultaat willen zien. Dit werkt alleen met advertenties, en dan ook alleen tijdens de looptijd van de advertentie. Organische groei resulteert daarentegen in meer waarde en loyaliteit, je hebt alleen wat geduld nodig aan het begin.
  • Overmatig gebruik van hashtags. Ze zijn zeker handig, maar te veel hashtags staan gelijk aan spam. Gebruik daarom ook eens wat minder populaire hashtags: minder resultaten betekent minder concurrentie binnen die zoekterm. Een aantal niche hashtags in combinatie met een aantal populaire zoektermen werkt vaak het best.
  • Kwantiteit boven kwaliteit stellen. Wil je je SEO resultaten verhogen, dan moet de kwaliteit ook hoog zijn. Consistentie is hierin ook belangrijk: plaats regelmatig kwalitatieve content, in plaats van sporadisch. 

 

Snap je waarom je SEO en social media moet inzetten, maar laat je de creatieve uitvoering liever over aan specialisten? SocialForYou heeft hier de perfecte oplossing voor: bekijk hun website voor meer informatie over het uitbesteden van jouw zakelijke social media.